İçeriğe geç

Akika kurbanı vekâlet verilir mi ?

Erkek–Kadın Perspektifinden: Akika Kurbanı’nda Vekâlet — Cesur Bir Tartışma

Doğumla gelen sevinci paylaşmak, minneti ifade etmek isteği… İşte akika kurbanı tam da bunun için var. Ancak bir soru var: Akika’da vekâlet (başkasına vekil verme) kabul görür mü? Bu yazıda, hem “erkek bakışı” denebilecek objektif/veri odaklı perspektifi hem de “kadın/toplumsal duygular” odaklı bakış açısını yan yana koyarak tartışmak istiyorum. Hadi birlikte bakalım — siz hangi görüşe daha yakınsınız?

Akika Nedir — Temel Bilgiler

Akika, yeni doğan çocuk için edilen şükür kurbanıdır: çocuk doğduğunda, Allah’a şükür amacıyla küçükbaş (koyun/kuzu/keçi) veya büyükbaş hayvan kesilir. ([Din İşleri Yüksek Kurulu][1])

Hanefî mezhebinde akika “müstehap / mendûp (yapılması güzel görülen/önerilen)” bir ibadettir; diğer mezheplerde ise sünnet sayılır. ([vuslat.org.tr][2])

Akika’nın en faziletli vakti doğumdan sonraki 7. gün olarak kabul edilir; ancak 14., 21. gün ya da imkân varsa çocuk ergenliğe kadar geçen sürede de yapılabilir. ([Din İşleri Yüksek Kurulu][1])

Erkeklerin “Niyet ve Kural” Odaklı Yaklaşımı

Bu perspektife göre önemli olan şey, niyet ve şekîlî kurallardır:

Bir ibadetin geçerliliği için hayvanın kurbanlık niteliklerine uygun olması, usûlüne göre kesilmesi ve niyetin (Allah rızası için akika niyetiyle) doğru yapılması gerekir. ([vuslat.org.tr][2])

Bu yüzden vekâlet — yâni kesimi, bağışı veya kurbanı başkasına yaptırmak — dinen caizdir. Hem bireyler hem de dernekler aracılığıyla akika için vekâlet verilebilir. ([İHH Humanitarian Relief Foundation][3])

Özellikle vakit darlığı, coğrafi uzaklık, imkân eksikliği gibi pratik sebepler göz önüne alındığında, vekâletin hem makul hem de yaygın bir yol olduğu vurgulanır. ([Güncel Oku][4])

Bu bakış açısından bakınca — akika niyetiyle verilen vekalet, tıpkı bayram kurbanlarında olduğu gibi dinî açıdan sorunsuz görülür.

Provokatif soru: Eğer niyet ve usûl ön plandaysa, neden herkes akika için kendi kurbanını kesmekte ısrar ediyor? Vekâlet vererek yapılması niyetsiz sayılır mı?

Kadınların / Toplumsal–Duygusal Bakış Açısı: Akika Sadece Kesim Değil, Aile ve Toplumla Paylaşmak

Bu perspektife göre akika yalnızca kurban kesmek değil; doğan bir evladın şükrünü toplumla paylaşmak, yeni bir hayatı kutlamak, akraba komşu ile sevinci çoğaltmak anlamına gelir:

Akika, çocuğun doğum coşkusunu, sevinç ve minnettarlığı sadece maddi bir hayvan kesimiyle değil; aile, akraba, komşu ve ihtiyaç sahipleriyle paylaşarak toplumsal bir bağ ve yardımlaşma vesilesi kılar. ([vuslat.org.tr][2])

Vekâlet ile akika yaptırmak, bu toplumsal ritüeli — sevinç ve paylaşımı — soyut ve uzaktaki bir kuruma havale etmek anlamına gelebilir. Böylece “aile ve mahremiyet duygusu” zayıflar; yeni doğanın sevinci, ete – distributive yardıma dönüşür. Bu, bazıları için samimiyetin kaybı anlamına gelebilir.

Hele bir de etin yoksullara/fakirlere dağıtılması, aile bireylerinin et yememesi ya da paylaşımın tamamen “yardım” perspektifiyle yapılması — akikanın asıl amacı olan sevinç‑şükür ritüelini dönüştürebilir.

Bu pencereden bakınca, akika bir kutlama, bir toplumsal paylaşım, bir aile ritüelidir; vekâlet bu ritüeli — en azından duygusal boyutunu — sorgulanır hale getirir.

Provokatif soru: Eğer akika bir paylaşım, bir sevinç gösterisiyse — vekâlet verip “kurbanı uzaklara kestirmek”, bu sevinci ve aidiyeti öldürmez mi? Akika’nın ruhu, vekâletle uygulanınca kaybolur mu?

Farklı Mezhep / Dini Görüşler, İslamî Kaygılar ve Pratik Realite

Genel olarak birçok İslamî otorite ve dernek, akika için vekâletin caiz ve geçerli olduğunu belirtir. ([İHH Humanitarian Relief Foundation][3])

Vekâletin yazılı ya da sözlü olması; telefon, internet vb. araçlarla verilmesi de uygulanabilir görülüyor. ([İHH Humanitarian Relief Foundation][3])

Ancak bazı kaynaklarda — özellikle daha “kuralcı / klasikist” görüşlerde — akika’nın, bireyin kendisinin yaptığı, çocuğun doğduğu aileyle doğrudan bağlantılı bir ritüel olması gerektiği; vekâletle yapılmasının “ritüel ruhuna” zarar verebileceği yönünde içsel tartışmalar gündeme getiriliyor. Bu tartışmalar genellikle “akika niyeti + samimiyet + toplumsal paylaşım” gibi boyutlarda yoğunlaşıyor. ([kurantime.com][5])

Hangisi “Doğru”? Sizi Hangisine Yaklaştırıyor?

Eğer siz ibadeti niyet + işleme indiriyorsanız — zaman, mekân, pratik zorluklar göz önündeyse — vekâletle akika vermek sizi bağlayabilir.

Ama eğer akikayı bir kutlama, toplumsal paylaşım, yeni doğan çocuğun ailesiyle paylaştığı manevi bir an olarak görüyorsanız — vekâlet bu ruhu törpüleyebilir.

Belki de doğru yanıt: Her iki yolu da — imkân, niyet, samimiyet, toplumsal koşullar — göz önünde bulundurarak bireysel vicdana bırakmak.

Siz ne düşünüyorsunuz? Akika için vekâlet — çağın şartlarına uygun, makul ve geçerli bir çözüm mü, yoksa ruhunu boşaltan pragmatik bir yol mu? Tartışalım.

[1]: “Akîka kurbanı nedir? : Din İşleri Yüksek Kurulu : Dini Bilgilendirme …”

[2]: “Akika Kurbanı Nedir? Şartları Nelerdir? | Vuslat Derneği”

[3]: “Akika Kurbanı | İHH İnsani Yardım Vakfı”

[4]: “Akika Kurbanı İçin Vekalet Nasıl Verilir? – Güncel Oku”

[5]: “Akika (Akîka) Kurbanı: Nedir, Hükmü, Kaç Tane Kesilir?”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

solarmed.com.tr Sitemap
ilbetgir.netsplash